From the use of pneumatic capsule transportation in 1836 to the launch of Bitcoin in 2009, the banking industry has always closely aligned itself with the latest technology. Little wonder then that artificial intelligence (AI) is being increasingly rolled out to help banks improve their operations, save time and money, and better serve customers.
According to a 2022 survey by AI computing business, Nvidia, 91% of financial services companies are driving critical business outcomes with investments in AI. 38% of respondents believe that AI investments had already created a competitive advantage, while 28% believed it had already created improved customer experiences.
The technology clearly has almost limitless potential and fresh ideas will continue to emerge from ongoing research and analysis. Let’s look at five key areas where AI can benefit the banking industry.
1. Improved Customer Service
Most customers will now be familiar with some form of AI-powered chatbots, either running out of hours services, or acting as a first step of security and identification.
These systems grow increasingly sophisticated, according to a report by verloop.io, Google Trends interest in voice AI has increased almost three-fold in a five-year period. Providers are also working to increase the ability of chatbots to provide personalised feedback, allowing businesses to save time and money on customer service and improve overall satisfaction.
2. Enhanced Fraud Detection
With 1.4 million recorded cases of banking fraud losses in 2022, according to UK Finance.org, fraud detection is an ongoing concern for all finance firms. AI can provide comprehensive systems to help tackle fraud, with a huge capacity to scan data and uncover patterns, detecting fraud quicker and more accurately than humans.
3. Streamlining The Underwriting Process
While underwriting generally follows a set process, according to Forbes, many financial institutions make underwriting decisions on as little as 10% of the data available to them. Through the autonomous collection and analysis of large amounts of data, AI can help banks streamline the underwriting process, making it cheaper and simpler to access a greater amount of data to inform decisions.
4. Greater Operational Efficiency
By improving operational efficiencies, businesses in the banking sector can improve their compliance risk, accuracy and the speed of their processes.
In a 2022 report compiled by market research firm, Forrester, on ‘Top Emerging Technologies in Banking’, 37% of survey respondents already using AI were seeing the benefits in improved operational efficiency. A further 89% of respondents confirmed they are either in the planning, implementation or operational phases of using such technology.
5. Personalised Services
Customers increasingly require a tailored product or service that matches their individual needs. In fact, the latest Zendesk CX Trends Report shows that 72% of banking customers rate personalisation as ‘highly important’ for financial services. The same report shows that 77% of business leaders recognised that better personalisation leads to increased customer retention and lower acquisition costs.
AI can be hugely beneficial in this area – being deployed to analyse customer data, identify customer needs and preferences. This can provide valuable information for banks to act on, improving customer satisfaction and loyalty while increasing retention and driving revenue.
Whether it’s improving customer service, enhancing fraud detection, or increasing operational efficiency, AI technology is providing viable solutions to the challenges the banking sector faces.
A great place to look for the future of AI is the start-up world, where innovative entrepreneurs are continuing to develop unique and viable products that push the capabilities of the technology. As AI continues to evolve, those that keep themselves at the forefront of developments will be better positioned to compete in an increasingly competitive marketplace.
منذ استخدام النقل بالكبسولة الهوائية في عام 1836 إلى إطلاق عملة البيتكوين في عام 2009، كانت الصناعة المصرفية دائمًا متوافقة بشكل وثيق مع أحدث التقنيات. لا عجب إذن أن يتم نشر الذكاء الاصطناعي (AI) بشكل متزايد لمساعدة البنوك على تحسين عملياتها، وتوفير الوقت والمال، وخدمة العملاء بشكل أفضل.
وفقًا لاستطلاع أجرته شركة Nvidia لحوسبة الذكاء الاصطناعي عام 2022، فإن 91% من شركات الخدمات المالية تحقق نتائج أعمال مهمة من خلال الاستثمارات في الذكاء الاصطناعي. يعتقد 38% من المشاركين أن استثمارات الذكاء الاصطناعي قد خلقت بالفعل ميزة تنافسية، بينما يعتقد 28% أنها خلقت بالفعل تجارب محسنة للعملاء.
من الواضح أن التكنولوجيا تتمتع بإمكانات لا حدود لها تقريبًا وستستمر الأفكار الجديدة في الظهور من خلال البحث والتحليل المستمر. دعونا نلقي نظرة على خمسة مجالات رئيسية حيث يمكن للذكاء الاصطناعي أن يفيد الصناعة المصرفية.
1. تحسين خدمة العملاء
سيكون معظم العملاء الآن على دراية ببعض أشكال روبوتات الدردشة التي تعمل بالذكاء الاصطناعي، إما خدمات خارج ساعات العمل، أو تعمل كخطوة أولى للأمان وتحديد الهوية.
تتطور هذه الأنظمة بشكل متزايد، وفقًا لتقرير صادر عن verloop.io، فقد زاد اهتمام Google Trends بالذكاء الاصطناعي الصوتي بمقدار ثلاثة أضعاف تقريبًا في فترة خمس سنوات. ويعمل مقدمو الخدمة أيضًا على زيادة قدرة روبوتات الدردشة على تقديم تعليقات مخصصة، مما يسمح للشركات بتوفير الوقت والمال في خدمة العملاء وتحسين الرضا العام.
2. تعزيز كشف الاحتيال
مع تسجيل 1.4 مليون حالة لخسائر احتيال مصرفي في عام 2022، وفقًا لموقع UK Finance.org، يعد اكتشاف الاحتيال مصدر قلق مستمر لجميع شركات التمويل.
يمكن للذكاء الاصطناعي أن يوفر أنظمة شاملة للمساعدة في معالجة الاحتيال، مع قدرة هائلة على مسح البيانات وكشف الأنماط، مما يسمح باكتشاف الاحتيال بشكل أسرع وأكثر دقة من البشر.
3. تبسيط عملية الاكتتاب
في حين أن الاكتتاب يتبع عمومًا عملية محددة، وفقًا لمجلة Forbes، فإن العديد من المؤسسات المالية تتخذ قرارات الاكتتاب بناءً على أقل من 10% من البيانات المتاحة لها.
ومن خلال الجمع والتحليل المستقل لكميات كبيرة من البيانات، يمكن للذكاء الاصطناعي أن يساعد البنوك على تبسيط عملية الاكتتاب، مما يجعل الوصول إلى كمية أكبر من البيانات أرخص وأسهل لاتخاذ قرارات مستنيرة.
4. كفاءة تشغيلية أكبر
من خلال تحسين الكفاءة التشغيلية، يمكن للشركات في القطاع المصرفي تحسين مخاطر الامتثال والدقة وسرعة عملياتها.
في تقرير عام 2022 الذي جمعته شركة أبحاث السوق Forrester حول "أهم التقنيات الناشئة في الخدمات المصرفية"، ذكر 37% من المشاركين في الاستطلاع الذين يستخدمون الذكاء الاصطناعي بالفعل أنهم يرون فوائد كبيرة في تحسين الكفاءة التشغيلية.
وأفاد 89% آخرون بأنهم إما في مراحل التخطيط أو التنفيذ أو التشغيل لاستخدام هذه التكنولوجيا.
5. الخدمات الشخصية
يحتاج العملاء بشكل متزايد إلى منتج أو خدمة مخصصة تتوافق مع احتياجاتهم الفردية.
في الواقع، يُظهر أحدث تقرير لاتجاهات Zendesk CX أن 72% من عملاء البنوك يصنفون التخصيص على أنه "مهم للغاية" بالنسبة للخدمات المالية. كما يُظهر التقرير نفسه أن 77% من قادة الأعمال أدركوا أن التخصيص الأفضل يؤدي إلى زيادة الاحتفاظ بالعملاء وانخفاض تكاليف الاستحواذ.
يمكن أن يكون الذكاء الاصطناعي مفيدًا للغاية في هذا المجال، حيث يمكن نشره لتحليل بيانات العملاء وتحديد احتياجاتهم وتفضيلاتهم. يمكن أن يوفر ذلك معلومات قيمة للبنوك للعمل بناءً عليها، مما يؤدي إلى تحسين رضا العملاء وولائهم مع زيادة الاحتفاظ بهم وزيادة الإيرادات.
سواء كان الأمر يتعلق بتحسين خدمة العملاء، أو تعزيز اكتشاف الاحتيال، أو زيادة الكفاءة التشغيلية، فإن تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي توفر حلولًا قابلة للتطبيق للتحديات التي يواجهها القطاع المصرفي.
يعد عالم الشركات الناشئة مكانًا رائعًا لاستكشاف مستقبل الذكاء الاصطناعي، حيث يواصل رواد الأعمال المبتكرون تطوير منتجات فريدة وقابلة للتطبيق تعمل على تعزيز قدرات التكنولوجيا. ومع استمرار تطور الذكاء الاصطناعي، فإن أولئك الذين يبقون في طليعة التطورات سيكونون في وضع أفضل للمنافسة في سوق تنافسية بشكل متزايد.